Raya,Rakus, RUMAH TERBUKA!

"selamat hari raya...
aidilfitri mulia...
ampun maaf dipinta...
menyuci hening dosa..."
dan akhirnya, dapat gak idea apa nak tulis tentang "RAYA 2011"
merdeka raya? 
nak mula crita tentang perihal apa dulu ek?
baeklah, mulakan cerita dengan cerita tentang rumah terbuka!

biasa la.. raya ni, penuh undangan RUMAH-RUMAH Terbuka, versi RAYA 2011.. dan tiap2 tahun rumah terbuka merupakan salah satu benda yang dah macam "WAJIB" bagi golongan berada..




it's a good thing!
becoz, dapat berkenalan dengan jiran2 yang selama ni x penah bertegur sapa..


almaqlomla, zaman sekarang, kenal jiran cuma time ada MAJLIS KENDURI, KEMATIAN dan PERAYAAN macam ni..



tapi satu je benda yang ku x gemo


tiap2 kali raya, benda ni slalu terjadi, walaupun x semua orang camtu, tapi benda ni perlu aku POINT OUT, kot2 ada la readers yang SETUJU dengan apa yang aku cakap ni.. kalau setuju cakap setuju, kalau x setuju, jgn cakap benda ni x jadi. sebab dalam 10 rumah terbuka, 2~3 dari rumah terbuka (jenis besar besaran tu) akan ada kes ni





KES APA?


kes BEREBUT MAKANAN..


serius, bukan nak hina.. tapi kekadang tu, dah MACAM "ORANG XPERNAH MAKAN SETAHUN". berebut.. tapi bukan hak aku nak hina, berdasarkan pengalaman aku, ORANG SUSAH pon x berebut (ada banyak rumah terbuka yang menjemput orang2 susah untuk hadir bersama) . bukan apa, aku pernah apa pergi majlis makan2 bersama orang2 susah, diorang xde la berebut. apa la nak jadi


itu ok lagi, katakan la makanan abis, ada la suara2 dari MAKCIK2 dan PAKCIK2 yang memaki hamun "caterer" (tukang cedok lauk) tu.. apa la salah diorang, bersabo la PAKCIK MAKCIK oi..

kekadang tu ada jugak la caterer naik angin, ye la, sapa x naik angin, da la berebut MACAM SETAHUN x makan, maki2 plak bila makanan lambat hidang


kebulur sangat ke MAKCIK DAN PAKCIK oi?
kekadang aku ushar tu, aku rasa cam nak gi kat "MAKCIK n PAKCIK" tu, n hulur sepuluh ringgit.. sebab dah macam x berduit dan xpenah jumpak makanan..

kekadang tu dah macam KEBULUR sgt rakyat malaysia yang berperangai camni
TOLAK-TOLAK, ada yang sampai dah dapat makanan, tertumpah dek ditolak(takke membazir tu?) oleh MAKLUK2 KEBULUR ni..

sekadar perkongsian
HADITH NABI
Akan datang suatu masa dalam waktu dekat; orang2 kafir bersatu mengalahkan orang2 Islam, ibarat segerombolan orang2 rakus berkerumun berebut-rebut hidangan makanan di sekitar mereka.Seseorang bertanya: “wahai Rasulullah! Apakah kerana bilangan kita sedikit pada waktu itu?”Rasulullah menjawab: “Bahkan, bahkan kamu pada waktu itu adalah golongan yang ramai. Tapi kepandaiaanmu pada waktu itu bagaikan lautan buih yang dibawa arus air. Allah mencabut perasaan takut dari hati musuhmu, dan Allah akan menancapkan penyakit “wahan” dalam hatimu.” Seseorang bertanya: ” Wahai Rasulullah! Apakah yang dimaksudkan dengan “wahan” itu? Rasululah menjawab :” cinta dunia dan takut mati”  



walaupun cam hadith tu xde kaitan, cuba baca elok2. IBARAT SEGEROMBOLAN ORANG2 RAKUS BERKERUMUN BEREBUT-REBUT HIDANGAN DISEKITAR MEREKA.. so adakah kita nak jadi macam "ORANG-ORANG KAFIR BERSATU MENGALAHKAN ISLAM?" sanggup digelar macam tu?

xkan? sapa yang sanggup oh!

so paham2 la

kita dibekalkan Aql untuk berfikir
kita selalu cakap kat orang "SABAR ITU SEPARUH DARI IMAN"
tapi seakarang, adakah kita sendiri x mampu memenuhi apa yang kita cakap kat orang tu? adakah kita ada AQL tapi kita sendiri xboleh pikir?


SO?
HAWAUYU?
ARE YOU LIKE THIS? (HANGPA PRANGAI CAMNI KA?)


0 Responses
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Recent Post

Read This!

If you would like your blog to be included in this reading list, just mail your blog link to Hawauyu[at]gmail.com. The of a blog that i read is Quality-non-diary blog. if you would like your post/article to be discussed by me, just mail the blog link to the same blog. with regards - Hawauyu

Label Cloud