Islam: Murtad, Zakat, dan Saling menunding jari?

Artikel ini ditulis sebagai respons kepada artikel milik DrMaza yang bertajuk:

Menangisi Murtad dan Zakat (klik sini)

Assalamuaikum pada pembaca.

diwaktu ni, tengah kecoh tentang berita Umat islam yang ditangkap dalam menghadiri majlis yang diadakan pihak gereja, bahkan didalam golongan2 umat islam yang ditangkap tu, dikatakan bahawa ada juga yang telah Murtad.. Wallahualam

Berita, rujuk di sini - http://www.bharian.com.my/bharian/articles/JAIS_polisserbuumatIslamdalamgereja/Article/index_html

maka, serbuan tersebut, telah dipolitikkan orang ramai pihak, dan seterusnya ISU INI yang asalnya merupakan ISU AQIDAH telah menjadi satu ISU POLITIK.


selang beberapa hari selepas kejadian tersebut, isu ini telah DIPOLITIKKAN secara hebat sekali sehingga dikaitkan kepada beberapa "parti2" dan mereka saling menunding jari sesama mereka.

Dan boleh dikatakan perkara asal yang ingin disampaikan iaitu ISU MURTAD, kian dilupakan.
setelah beberapa hari perkara ini terjadi, harini saya terbaca satu artikel yang ditulis oleh DRMAZA yang bertajuk
Menangisi Murtad dan Zakat (klik sini)

setelah membaca artikel tersebut, saya baru tersedar bahawa, kita telah dipesongkan dari topik asal iaitu isu murtad, dan terlalu fokus kepada mempolitikkan isu tersebut.. sehinggakan saya sendiri terasa perkara ini merupakan perkara politik, walhal isu asalnya adalah gejala Murtad..

baiklah sekadar pendahuluan cerita. kembali kepada tajuk asal yang ingin saya diskaskan(bincangkan) didalam artikel ini. 

===========Murtad, Zakat, dan Saling menunding jari?================

saya mulakan penulisan saya dengan Quotation dari artikel tersebut beserta ulasan saya:

Bagaimana mungkin untuk dia merasai kehebatan Islam di saat penganut yang seagama dengannya tidak memperdulikannya. Bahkan enggan membantunya
tidakkah terdetik dihati kita bahawa apa yang dinyatakan didalam quotation diatas adalah benar?  Umat islam diMalaysia khususnya dimasa ini terlalu leka dengan perkara duniawi, sehinggakan tidak "endah(peduli)" dengan saudara2 seagama mereka disekeliling. kesian insan yang diwawancarakan tersebut, beliau terdesak, akan tetapi tiada langsung umat2 islam disekeliling yang ingin menghulurkan bantuan, bahkan ada juga yang tidak mempedulikan nasib beliau. kita perlulah tahu, bahawa orang2 susah, bukan mudah untuk meminta2, bahkan ada yang sukar untuk mendapatkan bantuan kerana jauh atau tiada "kenderaan" untuk pergi meminta bantuan. kita juga harus sedar disamping mereka juga ada yang mempunyai tanggungjawab yang besar, iaitu menjaga anak2 mereka, sehinggakan mereka tiada masa untuk pergi mengharapkan bantuan.
Allah nyatakan didalam Al-Quran disurah Al-baqarah ayat 273

A273
Pemberian sedekah itu) ialah bagi orang-orang fakir miskin yang telah menentukan dirinya (dengan menjalankan khidmat atau berjuang) pada jalan Allah (membela Islam), yang tidak berupaya mengembara di muka bumi (untuk berniaga dan sebagainya); mereka itu disangka: orang kaya - oleh orang yang tidak mengetahui halnya, kerana mereka menahan diri daripada meminta-minta. Engkau kenal mereka dengan (melihat) sifat-sifat dan keadaan masing-masing, mereka tidak meminta kepada orang ramai dengan mendesak-desak. Dan (ketahuilah), apa jua yang kamu belanjakan dari harta yang halal maka sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahuinya. 


Qutation kedua adalah sambungan kepada quotation diatas
‎"Sebahagian mereka memang menukar agama kerana kecewa dengan sikap masyarakat Islam"
diayat ni, kita sendiri seharusnya sedar bahawa, sikap2 segelintir umat islam yang "endah x endah" juga menyebabkan punca Murtad.  didalam artikel tersebut juga menyelitkan bahawa betapa sukarnya untuk mendapatkan bantuan zakat, sehinggakan beliau terpaksa meminta surat sokongan dari Ahli politik hanya untuk mendapatkan bantuan. .apabila dapat surat sokongan tersebut, duit yang asalnya "telah Habis" ada pula untuk diberikan.. Wallahualam, jika benar ini berlaku, saya harapkan penambahbaikan perlulah dimasa hadapan, supaya wang2 zakat ini dapat disalurkan kepada yang memerlukan tanpa sebarang kerenah birokrasi.
 
Quotation ke3:
‎"Sesetengah pegawai zakat bersifat begitu meterialistik. Berwajah manis jika hadir di depannya pembayar zakat, tapi berwajah suram jika yang hadir itu pemohon zakat."
kita harus sedar, tak semua pegawai zakat begini, tapi masih ada yang begitu, saya amat tertarik dengan  "statement" ini. saya ingat lagi, dulu ada satu artikel di MAJALAH MASTIKA tentang betapa susahnya nak dapat zakat. saya tidak brapa mempercayai artikel tersebut, tapi setelah betapa kejadian yang dinyatakan diblog2, artikel2, forum2, barulah saya tahu, nak dapat zakat mmg susah.

boleh baca disini respon susah nak dapat zakat

http://www.mail-archive.com/sahabatinteraktif@yahoogroups.com/msg39930.html

http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=20079&postdays=0&postorder=asc&start=0 (post kedua)

http://eforum1.cari.com.my/viewthread.php?tid=591113

bahkan banyak lagi post2 yang menyokong bahawa nak dapat zakat, bukan mudah.


quotation terakhir
"Jika program ‘Bersamamu’ boleh menemui si fakir saban minggu, kenapa pula pihak zakat gagal mengesan mereka. Jika usaha mengutip zakat begitu hebat, alangkah baik dihebatkan juga usaha mencari mereka yang layak menerima zakat. Mencari orang miskin itu penting, bukan menunggu mereka datang. Bukan semua yang miskin sanggup atau dapat datang kepada pihak zakat. "

Benar, jika program2 tv dapat mencari sifakir setiap minggu, kenapa tidak pegawai2 zakat? bahkan dibersamamu selalunya warga TV yang memberikan bantuan, bukannya pihak zakat.

 Penutup 

Akhir kata.

kadang2, kita terlalu menyalahkan simiskin kerana tidak berusaha, tapi kita sendiri tak sedar bahawa kita hanya pandai menyalahkan orang dan bukannya cuba untuk menghulurkan bantuan.
artikel ini bukanlah untuk menjatuhkan usaha2 pegawai Zakat, tapi sekadar satu artikel untuk memberitahu pada semua bahawa mmg wujud kerenah birokrasi dalam usaha Fakir2 untuk mendapatkan zakat. jika ada salah dimana, harap dimaafkan
Assalamualaikum, dan Terima kasih kerana membaca
p/s:jika ada kesilapan, sila betulkan, saya akan ubah bahagian yang tersilap tu, saya manusia, buat jugak silap. yang baik dari Allah, yang buruk adalah salah saya sendiri



0 Responses
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Recent Post

Read This!

If you would like your blog to be included in this reading list, just mail your blog link to Hawauyu[at]gmail.com. The of a blog that i read is Quality-non-diary blog. if you would like your post/article to be discussed by me, just mail the blog link to the same blog. with regards - Hawauyu

Label Cloud