Kita sudah Maju!


Assalamualaikum
Berbanggakah kita dengan kemajuan?
Didalam era pembagunan, serba maju ini, kita didokongi dengan ideology yang bahawasanya kita sudah maju, berkali2 ganda lebih maju dari dulu. Dan apabila disoal dengan lancar kita katakan yang kita sudah hidup didalam ‘era’ kemajuan
Sekadar bingkisan untuk membuka minda2 kita yang mungkin tidak ‘perasan’ sesuatu yang patut kita ‘kesal’ dengan ‘kemajuan’ yang kita banggakan.
Ingin saya ceritakan ‘kemajuan’ dari segi ‘kemajuan’ kita dengan zaman jahilliah(zaman sebelum kedatangan islam)

Klik seterusnya untuk meneruskan pembacaan

YA! Saya sendiri mengatakan kita TELAH MAJU!
Maju dari pelbagai aspek yang kita sendiri tak sangka
Contoh?
Beza zaman jahilliah dan ‘era moden’ sekarang(dimalaysia)
Zaman Jahilliah = Bayi perempuan, yang baru dilahirkan dibunuh. Dan perempuan merupakan ‘satu’ entiti yang  ‘memalukan’ institusi keluarga.  Ini juga tercatat didalam Al-Quran
Firman Allah s.w.t. :

" Apabila dikhabarkan kepada seseorang daripada mereka bahawa dia beroleh anak perempuan, wajahnya berubah menjadi hitam (merah padam), dalam keadaan menahan perasaan marahnya dalam hati."
al-Quran, al-Nahl: 58

"Dia bersembunyi daripada orang ramai kerana berita buruk yang disampaikan kepadanya. Apakah dia akan memelihara anak dalam keadaan hina atau dia akan menanamnya hidup-hidup di dalam tanah? Ingatlah! Sungguh jahat apa yang mereka putuskan itu."
al-Quran, al-Nahl: 59


"Dan apabila bayi-bayi perempuan yang ditanam hidup-hidup ditanya." Al-Takwir : 8

"Apakah dosanya(sehingga) dia dibunuh?" Al-Takwir :9

Era serba ‘modem’ =
Bayi dibunuh? Kita lagi moden dan maju!
  • -    Bayi, tak kira lelaki atau perempuan, dibunuh. Majunya Era serba ‘modem’!
  • -     Dibunuh secara perlahan2 dan kejam. Ditinggalkan ditengah panas, ditinggalkan kesejukkan, diletakkan didalam “PLASTIK” sehingga tidak boleh bernafas, dan dibiarkan ‘mati’ perlahan2. Majunya Era serba ‘modem’!
  • -      Masjid dan surau merupakan ‘transit’ untuk meninggalkan BAYI, samada hidup atau mati. Majunya Era serba ‘modem’!
  •  
Wanita/perempuan memalukan institusi keluarga?
  • Jika zaman jahilliah, bayi perempuan baru dilahirkan(yang tidak diketahui lagi masa depan) dikatakan ‘akan’ memalukan keluarga, dizaman sekarang perempuan yang dewasa yang memalukan keluarga! Majunya kita!
Jadi dimana kita? Semestinya kita berada dihadapan dari segi KEMAJUAN!
Adakah kita lebih maju dari zaman jahilliah? Dari segi pemikiran, perbuatan dan adab?
YA!

a tribute post to:

Koleksi Berita Buang Bayi


Harap maklum, penulisan ini hanyalah satu penulisan sarkastik. bukanlah ditujukan kepada wanita, tapi ditujukan kepada segelintir wanita yang kadang2 lupa pada hakikat.

Sekadar bingkisan  saya untuk membuka minda kita
Rambut sama hitam, Hati lain lain

setakat inilah perkongsian saya,jika ada salah dekat mana2, tegur2lah.. sekurang2nya saya tahu kesalahan saya dan ubah supaya pembaca2 seterusnya dah tak ter"ikut" benda2 yang mungkin saya tersilap

Yang Baik adalah dari Allah, segala yang buruk, salah, dan silap adalah dari saya sendiri...


Ma'asalamah, dan Renung2kanlah 
So?

Hawauyu tudei?
komen2 

p/s: Sila tekan butang "LIKE" dan "Share" untuk share artikel ini di facebook atau Twitter anda jika anda merasakan POST ini adalah ARTIKEL yang MENARIK dan perlu disebarkan untuk MEMBUKA minda rakan2 anda.. 

TERIMA KASIH DAUN KELADI
ADA MASA, SINGGAHLAH LAGI.


0 Responses
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Recent Post

Read This!

If you would like your blog to be included in this reading list, just mail your blog link to Hawauyu[at]gmail.com. The of a blog that i read is Quality-non-diary blog. if you would like your post/article to be discussed by me, just mail the blog link to the same blog. with regards - Hawauyu

Label Cloud