Isu pakai tudung ada la perkara remeh temeh??

Assalamualaikum,
Tulisan kali ni adalah tulisan untuk menjawab persoalan dari sahabat saya,
Perkara yang disoalkan agak menarik untuk dibincangkan,

sebabnya???
isu pakai tudung ni adalah isu yang agak serius,
soalan yang ditujukan:

"Isu pakai tudung adalah perkara remeh temeh dan tak dak relevan ngan islam. Bertudung kepala ada la amalan budaya orang di Timor Tengah dan Eropah sebelum islam wujud. Malah penganut kristian & yahudi jugak memakai tudung oleh perempuan mereka. Dalam Alquran pun tak dak ayat menyuruh tutup kepala apa yang di ajaq supaya menutup aurat jerr. Memakai tudung ada la pendapat ulama salaf dan bukan nya hukum Allah...!!!" - anon.

i see this when saya blogwalking tadi. ingin minta pendapat anda. 
Klik baca seterusnya untuk membaca jawapan serta hujah saya berkenaan isu ini:
cont'd:

menutup kepala sememangnya wujud ada dalam kristian, sebabnya kitab asal diorang kan asal dari islam gak, kitab injil. sebelum diubah la.. tu sebab NUN / sisters / agamawan diorang pakai tudung. pemakaian penutup kepala juga terdapat didalam beberapa agama lain.

 didalam bible:




open the Bible to the First Epistle to the Corinthians, chapter 11. Read verses 3-10.
But I would have you know that the head of every man is Christ and the head of the woman is the man, and the head of Christ is God. Every man praying or prophesying with his head covered, disgraces his head. But every woman praying or prophesying with her head uncovered disgraces her head, for it is the same as if she were shaven. For if a woman is not covered, let her be shaven. But if it is a disgrace for a woman to have her hair cut off or her head shaved, let her cover her head. A man indeed ought not to cover his head, because he is the image and glory of God. But woman is the glory of man. For man was not created for woman, but woman for man. This is why the woman ought to have a sign of authority over her head, because of the angels.


 jadi tidak hairanlah jika wanita kristian memakai tudung. ia bukan perkara asing bagi mereka. 

untuk menjawap statement bloggers diatas, saya ingin menyoal beberapa soalan

senang je, mengikut apa yang ko share, islam kata tutup aurat sahaja kan? abeh, apa aurat wanita? katakanlah xbertudung tapi tutup aurat.. camna tu? xpakai hijab. tu aurat da terdedah, kata al-quran suruh tutup aurat, abeh cana nak tutup aurat x pakai tudung? bukak khemah, buat lubang untuk dua kaki?? xpaham jugak la statement dia tu, dia kata islam xsuruh tutup kepala tapi disuruh menutup aurat..maknanya dia setuju yang wujud AURAT dalam islam dan telah dinyatakan didalam Al-quran(iaitu word from Allah), abih tu camna dia nak explain cara tutup aurat tanpa bertudung atau berhijab?



sebenarnya, ada ayat quran yang suruh bertudung, tu masalah dia, terlalu percaya apa orang kata, orang kata xda ayat quran suh tutup kepala, dia pon percaya...
ni ha ayat dia

surah An-Nur (24) ayat 31 (tafsir ar-rahman)
"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa mentua mereka, atau anak-anak mereka, atau anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya."

abstract yang penting dari ayat diatas

".... hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka ......" 



bab ni aku penah baca gak dulu, ni list bacaan menarik bab bertudung(menutup kepala)

http://www.pendekarberkuda.org/2011/09/kewajipan-bertudung-adakah-benar-tudung.html

dalam ni ada explaination yang agak menarik.


sekian saja penjelasan dari saya. harap maklum, penulisan ini adalah didalam ayat yang 'slamber'. kerana persoalan ini dijawap didalam facebook, dan saya ingin penyampaian saya mudah difahami sahabat2 saya.
 
juga dibincangkan lebih terperinci di:
http://mforum.cari.com.my/viewthread.php?tid=605813&extra=page=1


Rambut sama hitam, Hati lain lain

setakat inilah perkongsian saya,jika ada salah dekat mana2, tegur2lah.. sekurang2nya saya tahu kesalahan saya dan ubah supaya pembaca2 seterusnya dah tak ter"ikut" benda2 yang mungkin saya tersilap

Yang Baik adalah dari Allah, segala yang buruk, salah, dan silap adalah dari saya sendiri...

Ma'asalamah, dan Renung2kanlah
So?

Hawauyu tudei?
komen2

p/s: Sila tekan butang "LIKE" dan "Share" untuk share artikel ini di facebook atau Twitter anda jika anda merasakan POST ini adalah ARTIKEL yang MENARIK dan perlu disebarkan untuk MEMBUKA minda rakan2 anda..

TERIMA KASIH DAUN KELADI
ADA MASA, SINGGAHLAH LAGI.




2 Responses
  1. Anonymous Says:

    Tu lar orang suruh belajar tak nak...
    kan dah nampak sangat bodoh...

    dalam islam dah jelas2 ajar macam mana nak tutup aurat,yang dia pergi bantai hujah ikut suka hati dia tu ape pasal???

    manusia zaman sekarang suka membelakangkan agama semata-mata mahu mengikut hati dan keinginan...


  2. riff rahim Says:

    Kita semua pun tau, Islam tu dah cukup lengkap, dah cukup syumul.

    Kalau boleh menayangkan rambut yang memang obvious merupakan daya penarik seorang wanita, di mana syumulnya Islam itu? Kita sendiri boleh fikir kenapa kita disuruh menutup aurat.

    Mungkin blogger tu kurang faham. Semoga Allah berikan hidayah kepada dia.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Recent Post

Read This!

If you would like your blog to be included in this reading list, just mail your blog link to Hawauyu[at]gmail.com. The of a blog that i read is Quality-non-diary blog. if you would like your post/article to be discussed by me, just mail the blog link to the same blog. with regards - Hawauyu

Label Cloud